Pengembangan E-Government Sebagai Langkah Mewujudkan Smart Government Di Kota Padang Panjang

Authors

  • Fahdea Medina Maharani Universitas Andalas
  • Roni Ekha Putera Universitas Andalas
  • Ria Ariany Universitas Andalas

Keywords:

E-government, Smart government, Services

Abstract

This study aims to analyze the development of e-government as a step towards creating smart government in the city of Padang Panjang. E-government development is useful for realizing maximum public services and effective and efficient performance management through the use of information and communication technology. According to Harvard JFK School of Government, e-government development takes into account three important elements, namely: support, capacity, and value. The research method used is qualitative with observation data collection techniques, interviews, and documentation. The results showed that various forms of innovation e-government as a step towards creating smart government in the city of Padang Panjang through the Padang Panjang Communication and Information Office in collaboration with several related OPD. However, in the implementation process there are still obstacles in the form of information and communication technology infrastructure, namely servers that sometimes have problems, this is part of the capacity element. Therefore, in the future the Municipal Government of Padang Panjang needs to be improved the quality of information and communication technology infrastructure procurement, especially about servers.

References

Atthahara, Haura. (2018). Inovasi Pelayanan Publik BerbasisE-Government: Studi Kasus Aplikasi Ogan Lopian Dinas Komunikasi dan Informatika di Kabupaten Purwakarta. Jurnal Politikom Indonesiana, 3(1), 66-77.

Batubara, E,R., & Helmy, Herlina. (2019). Analisis Pengembangan Electronic Government Melalui Penyelenggaraan Website di Pemerintah Daerah Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(4), Seri A, 1666-1686.

Darto, M. (2016). Smart Government: Berdamai dengan Perubahan. Jurnal Borneo Administrator, 12(1), 1-7. https://doi.org/https//doi.org/10.24258/jba.v12i1.208

Fanida, Eva Hany., & Niswah, Fitrotun. (2015). Government Resource Management System (GRMS): Inovasi Layanan Publik dalam Pengelolaan Keuangan Daerah di Pemerintah Kota Surabaya.Jurnal Administrasi Publik, 12 (1), 35-44.

Hidayati, Nur. (2016). E-governmentdalam Pelayanan Publik (Studi Kasus tentang Faktor-faktor Penghambat Inovasi Layanan E-Samsat Jatim di Kabupaten Gresik). Jurnal Kebijakan dan Manajemen Publik, 4 (3).

Indrajit, Richardus Eko. (2006). Electronic Government: Strategi Pembangunan dan Pengembangan Sistem Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Digital. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Kominfo Padang Panjang. (2018). Pemko Launching Aplikasi Paduko. m.facebook.com. Diakses dari https://m.facebook.com/pemkopadang panjang/posts/1202891046532331 pada 21 September 2020.

Kominfo Padang Panjang. (2020). Command Center Kota Padang Panjang Diresmikan, Kominfo.padangpanjang.go.id. Diakses dari https://Kominfo. padangpanjang.go.id/command-center-kota-padang-panjang-diresmikan/ pada 13 September 2020.

Kurniawan, Aris. (2019). Kota Padang Panjang, Kota Cerdas Indonesia 2018. Sindonews.com. Diakses dari https://daerah.sindonews.com/read/ 1369126/ 174/kota-padang-panjang-kota-cerdas-indonesia-2018-1547031899 pada 11 September 2020.

Laporan Keterangan Pertanggung Jawaban Walikota Padang Panjang (LKPJ) Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Padang Panjang Tahun 2019.

Lestari, Sinta Denna. (2018). Analisis Pengembangan E-government di Kota Salatiga. Jurnal Kebijakan dan Manajemen Publik Universtas Diponegoro, 7(2).

LkjIP Dinas Komunikasi dan Informatika (Dinas Komunikasi dan Informatika) Kota Padang Panjang Tahun 2018.

Rencana Kerja (Renja) Dinas Komunikasi dan Informatika (Dinas Komunikasi dan Informatika) Kota Padang Panjang Tahun 2019.

Rencana Kerja (Renja) Dinas Komunikasi dan Informatika (Dinas Komunikasi dan Informatika) Kota Padang Panjang Tahun 2020.

Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah (RPJMD) Kota Padang Panjang Tahun 2018-2023.

Rencana Strategis (Renstra) Badan Kepegawaian dan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BKPSDM) Kota Padang Panjang Tahun 2018-2023.

Rencana Strategis (Renstra) Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil (Disdukcapil) Kota Padang Panjang Tahun 2018-2023.

Rencana Strategis (Renstra) Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Padang Panjang Tahun 2019-2023.

Mahdanisa, Dinda., & Nurlim. (2018). Analisis Penerapan E-government Dalam Pencapaian Sistem Informasi Pada Dinas Kominfo Kabupaten Kutai Kartanegara. Jurnal “Gerbang Etam” Balitbangda Kab. Kukar, 12(1), 50-60.

Mulyono,Fransisca. 2011. Model AdopsiE-GovernmentDalam Perspektif Sistem. Jurnal Administrasi Bisnis 7(2), 157-170.

Nugroho, Trisapto Wahyudi Agung. (2016). AnalisisE-governmentterhadap Pelayanan Publik di Kementrian Hukum dan HAM. Jurnal Ilmiah Kebijakan Hukum 10 (3), 279-296.

Payong, Yohanes. (2019). Kesiapan Implementasi E-Government Menuju Penguatan Sistem Inovasi Daerah (SIDa) Kota Kupang. Jurnal Inovasi Kebijakan, 4(1), 1-19.

Ramdani, Endah Mustika. (2018). Analisis Efektivitas PelaksanaanE-governmentdi Tingkat Kelurahan (Studi Kasus: Kota Bandung). Jurnal SAWALA, 6(1), 31-48.

Rozikin, M., Hesty, W., & Sulikah, S. (2020, April 29). Kolaborasi dan E-Literacy: Kunci Keberhasilan Inovasi E-Government Pemerintah Daerah. Jurnal Borneo Administrator, 16(1), 61-80. https://doi.org/https://doi.org/10.2458/jba.v16i1.603

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kualitatif Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Widodo, Nurjati. (2016). Pengembangan E-Government di Pemerintah Daerah Dalam Rangka Mewujudkan Smart City (Studi di Pemerintah Daerah Kota Malang). Jurnal Ilmiah Administrasi Publik (JIAP), 2(4), 227-235.

Zulhakim, A. Aziz. (2015). E-government: Prototipe Inovasi Pelayanan Publik. Jurnal Penelitian Sosial dan Politik, 4(4), 54-67.

Downloads

Published

2023-11-24

How to Cite

Maharani, F. M., Putera , R. E. ., & Ariany , R. . (2023). Pengembangan E-Government Sebagai Langkah Mewujudkan Smart Government Di Kota Padang Panjang. Jurnal Ranah Publik Indonesia Kontemporer (Rapik), 3(1), 50–67. Retrieved from https://rapik.pubmedia.id/index.php/rapik/article/view/40

Issue

Section

Articles